"Anomia", la obra anticastuza, en Barcelona

paquidermo

Madmaxista
Desde
26 Feb 2009
Mensajes
465
Reputación
1.012
Tras su estreno en Madrid el pasado mes de septiembre, la obra de teatro "Anomia" sobre la corrupción política a nivel local durante los estertores de la burbuja inmobiliaria, llega al Teatre Tantarantana de Barcelona donde estará en cartel desde el 19 de junio al 14 de julio.

Aquí, el hilo de "Anomia" en burbuja.info cuando se estrenó en Madrid.

Entradas en Telentrada o Atrápalo.
 

enric68

Madmaxista
Desde
4 Feb 2009
Mensajes
3.520
Reputación
7.395
WOW! felicidades!....ya sabéis que Canal Zero os va a dar publicidad.

Contad con ello.

Saludos
 

paquidermo

Madmaxista
Desde
26 Feb 2009
Mensajes
465
Reputación
1.012
Gracias, Enric. Espero verte a lo largo de estas cuatro semanas. Saludos
 

paquidermo

Madmaxista
Desde
26 Feb 2009
Mensajes
465
Reputación
1.012
Recordatorio de "Anomia" en Barcelona.

El Punt Avui

Vot a la claveguera
‘Anomia', un drama del Centro Dramático Nacional que denuncia la corrupció, fa estada al Tantarantana


20/06/13 02:00 - BARCELONA - JORDI BORDES

Des d'ahir i fins al 14 de juliol la companyia Arán Dramática fa una estada al Tantarantana. Anomia, espectacle coproduït pel Centro Dramático Nacional (CDN), fa un cru retrat de la corrupció política. En una convenció cultural d'un municipi que, des de fa 12 anys governa amb majoria absoluta el mateix partit polític, es produeix una tensa discussió als subterranis de palau. L'alcalde i membres del partit proven que dimiteixi la regidora d'Urbanisme. Ella, que fa 30 anys que treballa pel partit, s'hi nega i només hi accedirà si aconsegueix negociar una sortida airosa i que la beneficiï econòmicament.
No és gens habitual que una coproducció del CDN es programi en una sala alternativa. Sí que és més habitual que siguin aquestes sales les que programin peces de denúncia política (seria el cas de Corrüptia, o Si no ens paguen, no paguem al Tantarantana). Les clavegueres de la política també van ser tema de thriller polític a Poder absoluto, a la Sala Villarroel, aquesta mateixa temporada.
És en les clavegueres de la política on la casta de polítics i de la classe dominant ensenyen les seves cartes sense pudor. De fet, l'obra arrenca quan el director (que ara debuta d'autor), Eugenio Amaya, sentia per la ràdio les transcripcions de casos de corrupció al 2007. Tot i que la bombolla immobiliària ha esclatat, avui no deixen de descobrir-se nous casos de corrupció, un exercici habitual en els llocs de poder quan fa massa anys que governa un mateix partit polític, comenta Amaya. L'autor reprodueix una escena que podria ser verídica amb gran cruesa: “Tothom té raons per callar”, blasma l'alcalde a Anomia, en un muntatge interpretat en castellà.
 

paquidermo

Madmaxista
Desde
26 Feb 2009
Mensajes
465
Reputación
1.012
Teatral.Net: ‘Anomia’, la ficció que explica la realitat, al teatre Tantarantana

Publicat per Teresa Bruna (Teatralnet) 21/06/2013

El teatre Tantarantana, continuant amb la seva línia d'intercanvi de ‘talents' amb altres regions de l'Estat espanyol, ha convidat la companyia Arán Dramática a presentar el seu espectacle de creació Anomia. És una coproducció de la companyia amb Centro Dramático Nacional que es va estrenar ahir dijous 20 i serà al Tantarantana fins al 14 de juliol.

L'autor i director és Eugenio Amaya, cofundador de la companyia amb Maria Luisa Borruel. És un espectacle que desplega tanta veritat com força i que arriba al públic perquè li parla del que estem vivint: "Em vaig inspirar quan va passar tot allò de les escoltes i l'espionatge entre polítics. Em va semblar tan teatral! La manera en què parlen del que fan com si fos el més normal, com expliquen els seus negocis... és teatre pur. Jo li he afegit una mica de reflexió, l'obra surt sola!", diu Amaya.

No és tan fàcil. Amaya ha fet també un treball de investigació, no hi ha frases gratuïtes ni perquè sí. Tot ha passat... més o menys. És una denuncia sense contemplacions a la castuza que han portat aquest país a la ruïna.

La situació transcorre al soterrani d'un espai d'aquells meravellosos on els polítics es troben, parlen, es fan la gara-gara, brinden i fan un tast. Mentre uns són dalt, a la planta on tenen lloc el maquillatge i els últims preparatius, hi ha una Consellera de Urbanisme acusada de corrupció, que es nega a dimitir. L'envolten quatre companys del seu mateix partit –majoria absoluta- que la volen convèncer de plegar per cobrir-se les espatlles. Són una ‘jove promesa idealista del Partit', l'Alcalde i dos càrrecs mitjans.

Curiosament a tothom li ve un Partit al cap. Però Amaya no confirma ni nega: "La realitat supera la ficció! Els polítics són una casta. Jo he vist els dirigents dels dos Partits principals, junts, i van vestits iguals, porten corbates semblants, somriuen d'aquella manera característica uns als altres, tenen aquells cotxes... Semblen el padrí i el fiol. I al costat, els banquers, es necessiten els uns als altres. Us asseguro que si féssim un concurs d'aquells de tele per encertar qui és qui, sortirien coses sorprenents ", diu.

El fet que la Consellera sigui una dona, no senyala ningú. Sabem que és pija, de les que es passen un parell d'hores al maquillador: "Tenim només una dona a la companyia i a ella li va la marxa! Però podria també ser un home. Ella es defensa dient que el Partit porta molts anys al poder gràcies a ella i el seu carisma. Qui no s'ho pensa?".

Amaya explica que Ernesto Caballero, director del Centro Dramàtico Nacional, havia vist l'obra abans d'accedir al càrrec. Quan Arán Dramática els va presentar un espectacle per accedir a una coproducció, prudentment en va presentar un altre. Però va ser Caballero el que els va reclamar Anomia. Compten també amb el recolzament de l'INAEM.

LA TEMPORADA DEL TANTARANTANA
Amb aquest espectacle, el Teatre Tantarantana tanca la temporada fins al setembre. Víctor Suañez, gerent, ha assegurat que "ha estat la millor temporada de tots els temps del Tantarantana", però, com diu Amaya, "els fruits se'ls mengen els altres". L'increment de l'IVA s'ha emportat tots els possibles guanys d'aquesta feliç notícia. "No hem cobrat el conveni que tocava el febrer. No sabem si podrem anar de vacances! Devem alguns lloguers... però encara podem estar contents".

---------- Post added 22-jun-2013 at 13:02 ----------

La Vanguardia: La corrupción llega al teatro


EDICIÓN IMPRESA AGENDA | 22/06/2013 -
JUSTO BARRANCO
Barcelona

Anomia. Una palabra que según el diccionario significa "conjunto de situaciones que derivan de la carencia de normas sociales o de su degradación", "ausencia de ley", o, incluso, "trastorno del lenguaje que impide llamar a las cosas por su nombre". Más o menos lo que cree el autor Eugenio Amaya que ha sucedido estos años de burbuja en España. Por eso Anomia ahora además es una obra de teatro. Una obra producida por la compañía extremeña Arán Dramática y el Centro Dramático Nacional que acaba de...
 

Enrika

Madmaxista
Desde
8 Mar 2013
Mensajes
967
Reputación
3.475
Paquidermo, os deseo mucha suerte/hez en Barcelona.
Vi la obra en Madrid en su momento: una construcción plano a plano perfecta, actores soberbios, diálogos inteligentes, impecables. ¡Lo que pasa en ese sótano... un trozo de la historia reciente de este desdichado país!
Hacía tiempo que una obra de teatro no me gustaba tanto. :Aplauso:
 

sinacritud

Madmaxista
Desde
5 Jun 2013
Mensajes
64
Reputación
100
Vine a veros el viernes, a ver si el boca oreja funciona y convenzo alguno!
 
Desde
5 May 2011
Mensajes
11.775
Reputación
43.863
Lugar
UTP IS BACK
¿Quién creo yo que debería ver la obra (aunque no vaya dirigida a dicho público)?

Las butacas deberían estar abarrotadas de niños...para intentar no repetir la historia.

¿Qué debemos hacer para que los perversoss que nos malgobiernan "desaparezcan del mapa" y que hombres honestos ocupen su puesto?

Informar, educar y fomentar el cambio en nuestros hijos...lamentablemente (y yo soy el primer negligente) estamos demasiado ocupados en innumerables "obligaciones" y dejamos que los canales temáticos que dependen de las multinacionales los eduquen via TV...

...así nos va.
 

sinacritud

Madmaxista
Desde
5 Jun 2013
Mensajes
64
Reputación
100
Yo voy el domingo 7 de julio. ¿Qué te pareció la obra? La verdad es que tiene muy buena pinta y el precio, 10 u 11 euros, está muy bien, como una entrada de cine.
Me pareció muy bien escrita y bien interpretada. Lamento no poder decir más en clave artística, yo voy al teatro de uvas a peras y no me considero capacitado para emitir una crítica en condiciones.

Por otro lado, si llevas en burbuja un tiempo, o cualquier fuente de información independiente, en la trama nada te sorprende. Nos hemos vuelto unos descreídos.

Ocurre como en otras cosas, yo fui a verlo por cierto activismo, por "apoyar la causa" y aquellos a los que más abriría los ojos una obra como esta, tal vez ni se enteren que se está representando y no vayan. Y a ésos más falta les hace que les abran los ojos.

Salíamos a un actor por espectador casi, ojalá la cosa remonte. A ver si el boca oreja...
 

Caronte el barquero

Será en Octubre
Desde
27 Mar 2009
Mensajes
28.703
Reputación
141.944
Lugar
Estigia
No había visto el hilo :8:

Felicidades, habéis cogido un teatro conocido.

A ver si del 8 al 14 de Julio puedo ir a alguna sesión de las 19:00h.
 

paquidermo

Madmaxista
Desde
26 Feb 2009
Mensajes
465
Reputación
1.012
Me pareció muy bien escrita y bien interpretada. Lamento no poder decir más en clave artística, yo voy al teatro de uvas a peras y no me considero capacitado para emitir una crítica en condiciones.

Por otro lado, si llevas en burbuja un tiempo, o cualquier fuente de información independiente, en la trama nada te sorprende. Nos hemos vuelto unos descreídos.

Ocurre como en otras cosas, yo fui a verlo por cierto activismo, por "apoyar la causa" y aquellos a los que más abriría los ojos una obra como esta, tal vez ni se enteren que se está representando y no vayan. Y a ésos más falta les hace que les abran los ojos.

Salíamos a un actor por espectador casi, ojalá la cosa remonte. A ver si el boca oreja...
Gracias por tu comentario sinacritud. La verdad es que el arranque la primera semana ha sido lento. En rigor, el sábado y domingo tuvimos 20 espectadores por sesión en una sala que acoge unos 120. Para esta semana la cosa se está animando y hay reservas. Además, han venido varios críticos y estamos a la espera de que salgan las críticas publicadas con la esperanza de que sean buenas como ocurrió en Madrid lo cual nos ayudó a remontar en la Sala de la Princesa del María Guerrero donde las dos últimas semanas tuvimos llenos diarios. Es cierto lo que dices: la obra tiene una fuerte intención pedagógica, pero lo principal es que el público no se aburra con el "mensaje" y la historia les atrape. La sala ha enviado correos masivos a público potencial, visto que la reacción de los espectadores está siendo muy buena. "Lo mejorcito de la cartelera", nos dijo una espectadora del panorama teatral en Barcelona. o:)
 
Última edición:

sinacritud

Madmaxista
Desde
5 Jun 2013
Mensajes
64
Reputación
100
Tienes razón en lo de que la trama te atrapa, y cierto es que el desenlace impacta.
Felicidades por la obra.
Enhorabuena y suerte!