La historia de los moriori, el pueblo que adoptó el pacifismo como credo y acabó exterminado por los

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La historia de los moriori empezó hacia el año 1500, cuando un grupo de maoríes emigró desde Nueva Zelanda hasta las islas Chatham, un archipiélago deshabitado 680 kilómetros al sureste. Estos emigrantes bautizaron su nuevo hogar como Rekohu, que en su lengua quería decir "Sol envuelto en brumas".







El clima del archipiélago, más frío y húmedo que el de Nueva Zelanda (la temperatura máxima no superan los 23,8 º Celsius) hacían impracticable el cultivo de las plantas que traían con ellos, por lo que los moriori tuvieron que buscar urgentemente otras fuentes de alimentos. Por fortuna la encontraron en las vastas colonias de focas y aves marinas, que junto con la pesca les permitieron cubrir con creces sus necesidades. En aquella época la población humana de las islas ascendía a dos mil personas,aproximadamente.








Los moriori eran de origen maorí. Los maoríes son un pueblo guerrero como es bien sabido, cuyas tribus vivían en guerra permanente unas con otras, por los que los primeros años en Rekohu debieron ser terriblemente violentos.

Según la tradición, el cacique Nunuku-whenua trajo la paz promulgando leyes que prohibian el asesinato, el canibalismo y la guerra. Consiguió que dichas leyes fueran aceptadas por toda la población. Gracias a ellas, disfrutaron de trescientos años de tranquilidad, hasta que llegaron los primeros extranjeros.





El 29 de noviembre de 1791, el capitán William Robert Broughton, de la marina real británica, que estaba al mando del bergantín H.M.S. Chatham, descubrió las islas, y las que bautizó con el nombre de su navío. No tardaron en llegar a las islas los primeros balleneros y cazadores de focas europeos y norteamericanos. La competencia con los recién llegados por los recursos y una epidemia de gripe diezmaron la población nativa, que hacia 1835 había quedado reducida a 1600 personas.

Pero fue en aquel año de 1835 cuando los moriori sufrieron un desastre aún mayor del que ya nunca se recuperarían.

El 19 de noviembre de aquel año, quinientos maoríes expulsados de la isla norte de Nueva Zelanda y armados con fusiles, mazas y hachas llegaron a las Chatham a bordo del bergantín 'Lord Rodney'. Lo primero que hicieron fue asesinar a una muchacha de 12 años, descuartizarla y secar su carne al sol. El 5 de diciembre se les sumó un segundo grupo de cuatrocientos individuos.

Sin mayores ceremonias, los invasores tomaron posesión de las islas, haciendo saber a los nativos que a partir de ese estos momento pasaban a ser sus súbditos. A los que no se comían los reducían a esclavitud.

Ante la gravedad de la situación, los ancianos moriori se reunieron en el poblado de Te Awapatik para debatir qué debía hacerse. A pesar de que algunos de los ancianos allí reunidos aconsejaban luchar, dos de los jefes, Tapata y Torea, advirtieron que "la ley de Nunuku no era una estrategia para la supervivencia, que pudiera ser desechada cuando las condiciones cambiaban; se trataba de un imperativo moral". Un superviviento moriori recordaba "los maoríes comenzaron a matarnos como a ovejas... estábamos aterrorizados. Nos escondíamos detrás de los arbustos, cavábamos madrigueras en el suelo... en cualquier lugar con tal de escapar de nuestros enemigos. No sirvió de nada, nos encontraban y nos mataban indiscriminadamente, hombres, mujeres y niños". Un maorí explicó "Tomamos posesión de la tierra...de acuerdo con nuestras costumbres y capturamos a toda la gente. Ni uno solo escapó". Los maoríes clavaban a mujeres y niños a estacas y los dejaban agonizando durante días en la playa. Prohibieron a los moriori hablar su idioma y les obligaron a orinar y defecar en sus lugares sagrados.

También prohibieron a los varones moriori casarse y tener hijos con mujeres de su misma raza. Los supervivientes quedaron reducidos a esclavitud. Las mujeres moriori se convirtieron en concubinas de los maoríes y colonos europeos. En 1863 sólo quedaban 101 moriori. El último moriori de pura estirpe, llamado Tommy Solomon, murió en 1933. Sin embargo quedan varios miles de descendientes de los genocidas maoríes y sus esclavas sensuales moriori.

El último moriori. Curiosamente en las fotos parece encantado de la vida.




En años recientes se dice que en las Chatham y en Nueva Zelanda se está produciendo un "renacimiento" de la cultura moriori, a cargo, supongo, de los descendientes de quienes que los exterminaron.

El hombre es el único animal que tropieza dos veces en la misma piedra.


Chathams embrace peace ethic - National - NZ Herald News

Chathams embrace peace ethic

By RUTH BERRY

12:07 AM Saturday Jan 22, 2005

Chatham Islands Cultures Indigenous Peoples... Maori
The population of the Chathams doubled yesterday as more than 700 guests gathered for the official opening of the first Moriori marae, which it is hoped may be used as a centre for peace studies.

Dignitaries and Moriori descendants visiting the island - known to Moriori as Rekohu - from as far as London and New York braved gales as they entered the albatross-shaped Kopinga Marae, perched on a barren hilltop overlooking a glittering bay and fringed with white antiestéticathers to mark the blessing ceremony.

At the centre of the five-sided wharenui, or meeting house, stands an enormous potokomanawa, or pole of the heart, on which the names of all Moriori living on the island in 1835 - when it was invaded by Taranaki Maori - have been inscribed.

Standing before the pou, elder Wilfred Davis paid tribute to his great-grandmother, whose name is on the pole and who was taken from the island and forced to live in exile.

Hokotehi Moriori Trust chairman Maui Solomon told the gathering that the Moriori renaissance began in 1980 with the screening of a Barry Saunders television documentary.

It was built on by Michael King's book on Moriori and the Waitangi Tribunal claim that was reported in 2001.


The birth of the $4 million marae heralded a "new beginning not just for Moriori but the Chathams as a whole", he said.

It was hoped the marae would provide a centre for further exploration of Moriori cultural identity and that it could also be used as a centre for peace studies "or perhaps as a place where conflicts can be resolved".

Moriori believe this would be appropriate, as it would reflect the philosophies of their ancestor Nunuku who, 500 years ago, initiated a covenant of peace that allowed Moriori to duel but required them to stop as soon as blood was drawn.

This was last renewed when Taranaki iwi Ngati Tama and Ngati Mutunga invaded and killed many Moriori or consigned them to slavery, decimating their population and resulting in the widespread myth that they were extinct.

"When faced with the greatest challenge to their spiritual belief they did not falter," said Mr Solomon, before turning to the pou: "Your sacrifice wasn't in vain."

Prime Minister Helen Clark told the crowd the peaceful philosophy of thetchakethenu (the people of Rekohu) stood out.

"We acknowledge today the Moriori ancestors and we acknowledge the legacy of peace for which they sacrificed so much."

The Prime Minister said the design of the building was inspired by the ancestors and captured the essence of the Moriori.

Michael King's daughter and son, Rachel and Jonathan, who were among the the guests, presented a picture of their father and his late wife to the marae.

Also present for the ceremonies were the Maori Queen, Dame Te Atairangikaahu, Tuwharetoa paramount chief Tumu te Heuheu, Chief Justice Dame Sian Elias and Maori Party co-leader Tariana Turia.

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Sancho Panza

Madmaxista
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¿Y como es posible que esos pueblos tan primitivos y animalescos dominasen el arte de navegar?


En la polinesia era lo habitual, navegar.

En este caso, los maoríes llegados desde NZ fueron enviados por los británicos en buques europeos, con el fin de exterminar a los nativos, al menos así lo había leído ya hace años.

Es decir, no pasaban por ahí. Los británicos aprovecharon en la propia NZ los enfrentamientos entre los propios maoríes para armar a unos contra otros, con los moriori hicieron lo mismo, pero utilizaron maoríes de NZ.

Los moriori tampoco es que fueran unos angelitos, castraban a los niños para contener la población, y no castraban precísamente a los hijos de las élites, tenían un sistema de organización jerárquico.

Todos esos pueblos, incluyendo a los de Hawaii (su lengua es próxima), seguramente proceden de lo que fue parte del Imperio Español, las Islas Maquesas, hoy francesas, que a su vez pudieron legar de Samoa:

Islas Marquesas - Wikipedia, la enciclopedia libre

Los primeros pobladores de las Marquesas fueron los polinesios, alrededor del año 300 d. C. Según las evidencias etnológicas y las relaciones lingüísticas, lo más probable es que llegasen desde las islas Samoa.
El primer europeo que las visitó fue el español Álvaro de Mendaña en 1595. En su viaje de Perú a las islas Salomón encontró las islas del grupo sur: Magdalena (Fatu Hiva), Dominica (Hiva Oa), Santa Cristina (Tahuata) y San Pedro (Moho Tani).
Pasaron casi dos siglos sin más visitas extranjeras hasta que llegó James Cook en 1774, para quedarse más de un mes reposando después de explorar la costa de la Antártida.
...
...


Curiosa la demografía de esas islas:

El contacto con los navegantes trajo nuevas enfermedades reduciendo drásticamente la población de las islas. En el siglo XVI se estima que había una población de 100.000 habitantes aproximadamente. A principios del siglo XX se había reducido a un mínimo de 2.000.
Durante el siglo XX la población se ha ido recuperando. En el censo del 2002 se contaban 8.712 habitantes.
 
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Azog el Profanador

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Menuda salvajada.Cosas como estas también sucedían en la América precolombina,donde los pueblos más fuertes sometían a los más débiles para posteriormente obligarles a pagar un tributo humano destinado a los más macabros rituales de sacrifio.
 

Paletik "Paletov" Pasha

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Menuda salvajada.Cosas como estas también sucedían en la América precolombina,donde los pueblos más fuertes sometían a los más débiles para posteriormente obligarles a pagar un tributo humano destinado a los más macabros rituales de sacrifio.
Precisamente por eso la condicion de esos "pueblos" no puede calificarse como humana, si no animal.Animal porque extermina a los debiles, que a ojos de la despiadada naturaleza son inutiles.

En fin, luego te tienes que tragar el rollo de que eran civilizaciones avanzadas y tal.
 

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Precisamente por eso la condicion de esos "pueblos" no puede calificarse como humana, si no animal.Animal porque extermina a los debiles, que a ojos de la despiadada naturaleza son inutiles.

En fin, luego te tienes que tragar el rollo de que eran civilizaciones avanzadas y tal.
Los antiguos griegos y los romanos también practicaban el infanticidio, por no hablar de los espectáculos de gladiadores y otras atrocidades.

No sólo los pueblos primitivos cometían salvajadas.

---------- Post added 05-feb-2016 at 21:13 ----------

En la polinesia era lo habitual, navegar.

En este caso, los maoríes llegados desde NZ fueron enviados por los británicos en buques europeos, con el fin de exterminar a los nativos, al menos así lo había leído ya hace años.

Es decir, no pasaban por ahí. Los británicos aprovecharon en la propia NZ los enfrentamientos entre los propios maoríes para armar a unos contra otros, con los moriori hicieron lo mismo, pero utilizaron maoríes de NZ.

Los moriori tampoco es que fueran unos angelitos, castraban a los niños para contener la población, y no castraban precísamente a los hijos de las élites, tenían un sistema de organización jerárquico.

Todos esos pueblos, incluyendo a los de Hawaii (su lengua es próxima), seguramente proceden de lo que fue parte del Imperio Español, las Islas Maquesas, hoy francesas, que a su vez pudieron legar de Samoa:

Islas Marquesas - Wikipedia, la enciclopedia libre

Los primeros pobladores de las Marquesas fueron los polinesios, alrededor del año 300 d. C. Según las evidencias etnológicas y las relaciones lingüísticas, lo más probable es que llegasen desde las islas Samoa.
El primer europeo que las visitó fue el español Álvaro de Mendaña en 1595. En su viaje de Perú a las islas Salomón encontró las islas del grupo sur: Magdalena (Fatu Hiva), Dominica (Hiva Oa), Santa Cristina (Tahuata) y San Pedro (Moho Tani).
Pasaron casi dos siglos sin más visitas extranjeras hasta que llegó James Cook en 1774, para quedarse más de un mes reposando después de explorar la costa de la Antártida.
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Curiosa la demografía de esas islas:

El contacto con los navegantes trajo nuevas enfermedades reduciendo drásticamente la población de las islas. En el siglo XVI se estima que había una población de 100.000 habitantes aproximadamente. A principios del siglo XX se había reducido a un mínimo de 2.000.
Durante el siglo XX la población se ha ido recuperando. En el censo del 2002 se contaban 8.712 habitantes.
Bueno, si los moriori castraban a sus hijos no era por gusto, ni porque fueran unos bárbaros. Era porque vivían en un par de peñascos perdidos en medio del océano, casi sin madera para construir embarcaciones y volver al lugar del que procedían. Sus recursos eran limitados y tenían que controlar la población de algún modo. Peor habría sido que los hubiesen dado de baja de la suscripción de la vita.

Ya he dicho que los civilizadísimos romanos y griegos practicaban el infanticidio, y era socialmente aceptado.
 

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El 19 de noviembre de aquel año, quinientos maoríes expulsados de la isla norte de Nueva Zelanda y armados con fusiles, mazas y hachas llegaron a las Chatham a bordo del bergantín 'Lord Rodney'.
Los ingleses, tan majos y buena gente como siempre.

Precisamente por eso la condicion de esos "pueblos" no puede calificarse como humana, si no animal.Animal porque extermina a los debiles, que a ojos de la despiadada naturaleza son inutiles.

En fin, luego te tienes que tragar el rollo de que eran civilizaciones avanzadas y tal.
¿Y qué cachopo crees que lleva haciendo el ser humano en todas partes durante toda su historia...?
 

Knight who says ni

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Precisamente por eso la condicion de esos "pueblos" no puede calificarse como humana, si no animal.Animal porque extermina a los debiles, que a ojos de la despiadada naturaleza son inutiles.

En fin, luego te tienes que tragar el rollo de que eran civilizaciones avanzadas y tal.
Supongo que tus antepasados y los mios harían cosas similares... el género humano es así (sigue siendo así, no hace falta irse tan lejos)
 

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Los ingleses, tan majos y buena gente como siempre.



¿Y qué cachopo crees que lleva haciendo el ser humano en todas partes durante toda su historia...?
Bueno, por ahí dicen que los maoríes secuestraron el barco. Otra cuestión es si nos lo creemos.
 

Klendathu

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Bueno eso de dar de baja de la suscripción de la vida una niña de 12 años y poner a secar su carne al sol como quien recoge una manzana pues no nos pilla tan cercano.
Deja a la película MadMax en un episodio de Peppa Pig

Enviado desde mi Aquaris E4.5 mediante Tapatalk
 

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2.

Story: Moriori
Page 2 – The migrations from Hawaiki
The god Hatitimatangi
The god Hatitimatangi

Carving of seals
Carving of seals

Rangihaute (Pitt Island)
Rangihaute (Pitt Island)

The first migration

In Hawaiki, the ancient Polynesian homeland, warfare escalated between the Wheteina and Rauru tribes. It was sparked off in part by a lovers’ spat, which ended in the death of one partner. This led to the hurried escape of the Wheteina people and their allies. The Rangimata and Rangihoua canoes were built during the fighting, but the Rangihoua was not completed before launching. Both canoes arrived at Rēkohu (Chatham Island), but the captain of the Rangihoua, along with most of the crew and their priest, died on the voyage. The canoe was wrecked on landing.

The Rangimata landed safely on the north-east coast of Rēkohu, and the crew planted kopi (karaka) berries at Wairarapa. They stopped at several points around the island and talked to the inhabitants, the Hamata people. The Hamata explained that their sealskin garments were much warmer than the migrants’ clothes. The Rangimata was finally wrecked at Te Awapātiki, but the remaining crew went to other parts of the islands and lived there peacefully.

The second migration

Moe, leader of the Rauru tribe, had been a youngster when the Rangimata and Rangihoua canoes set out. On reaching maturity (he was said to have ‘a bald patch on his head’) he captained the canoe Oropuke on a second migration from Hawaiki to Rēkohu. Before Moe left Hawaiki with his family and crew, his grandfather Horopapa told him to stop killing and live in peace.

On Rēkohu the tribes did live together for a time, but fighting broke out again and spread to Rangiaotea (Pitt Island). It is said that the conflict ended when Moe and his people were burnt in their huts at night. In other accounts Moe returned to Hawaiki, and yet another story says the Oropuke was wrecked on the cliffs of Rēkohu.

Nunuku’s Law

At this time, Nunuku-whenua, a high-ranking chief (said by Moriori to be one of the Hamata tribe and also related to Moe) forbade murder and the eating of human flesh. He proclaimed to the combatants, ‘From now and forever, never again let there be war as this day has seen!’ This covenant, known as Nunuku’s Law, was accompanied by Nunuku’s Curse: ‘May your bowels rot the day you disobey’.

After the conflict among the tribes in the Chatham Islands was resolved, Moriori lived peacefully there for 600 years, developing a unique culture.

Social and spiritual values

A delicate balance
Ancient Moriori on Rēkohu (Chatham Island) killed only the old male seals and left no carcasses on the rocks, as this would deter the seals from returning. But English sealers in the early 1800s destroyed the island’s seal colony, depriving Moriori of their main source of food and clothing.

At its peak the population reached about 2,000. The people belonged to nine tribes: Hamata, Wheteina, Eitara, Etiao, Harua, Makao, Matanga, Poutama and Rauru. Birth control consisted of castration of some male infants. To prevent inbreeding, marriage between first, second and third cousins was strictly forbidden.

Moriori society was egalitarian compared to that of other Polynesian peoples. Ieriki (chiefs) were chosen for their ability in a vital role, such as fishing or bird catching, rather than on the basis of heredity.

Carving a link
Rakau hokoairo – dendroglyphs or tree carvings – made by Moriori over the centuries can still be seen on trunks of kopi (karaka) trees in parts of Rēkohu. Theories about these carvings abound: they have been said to be memorials to the dead, tributes to the gods, or comparable to the carved ancestral figures in Māori meeting houses. Whatever their original meaning, today they are seen as a powerful spiritual link with the Moriori past.

Strong spiritual beliefs underlay the people’s sense of harmony with the natural world. Resources were conserved by an intricate system of rules and rituals that were strictly adhered to. Moriori were later described even by their Māori tormentors as a ‘very tapu [reverential] people’.

An innovative raft

Moriori adapted to their new environment, developing such innovations as the wash-through raft. This craft, which had a base of inflated kelp and sides of bound reeds, became partially waterlogged and was therefore more stable in rough seas and high winds. It could navigate the seas around the islands without capsizing as a conventional canoe would. The largest of these vessels, the waka pahi, was over 12 metres long, and was used for voyages to gather albatross chicks from offshore islands.
Traduciendo, que al no disponer de madera para construir canoas inventaron una especie de embarcación hecha con algas laminariales y cañas, con las que podían visitar los islotes adyacentes en los que capturaban los polluelos de albatros.

Esta es una réplica de la embarcación:



The British

In late November 1791 a British ship, the Chatham, was blown off course to Rēkohu. Lieutenant William Broughton planted the British flag and, claiming Rēkohu in the name of King George III, named it Chatham Island. In a misunderstanding with the ship’s crew, a Moriori man named Tamakaroro was shot while defending his fishing nets. He was the first Moriori to be killed by gunfire. The elders believed Moriori were partly responsible and devised an appropriate ritual for greeting visitors in future.

Sealers and whalers

Sealers and whalers were a familiar sight on the Chatham Islands from the early 1800s. They brought with them diseases to which Moriori had no immunity. Some of their boats had Māori crew members, and news of the islands reached Māori on mainland New Zealand.

Māori misnomer
Before 1835 some Māori came to Rēkohu (Chatham Island) with sealers, and several became residents. One man of Ngāti Toa settled at Wharekauri. Lacking knowledge of the Moriori language, he failed to distinguish between the name for the settlement and the name for the island. On his return to the mainland of New Zealand he spoke of Rēkohu as Wharekauri. It has been called that by Māori ever since.

Ngāti Mutunga and Ngāti Tama

In 1835, 24 generations after the Moriori chief Nunuku had forbidden war, Moriori welcomed about 900 people from two Māori tribes, Ngāti Mutunga and Ngāti Tama. Originally from Taranaki on New Zealand’s North Island, they had voyaged from Wellington on an overcrowded European vessel, the Rodney. They arrived severely weakened, but were nursed back to health by their Moriori hosts. However, they soon revealed hostile intentions and embarked on a reign of terror.

Stunned, Moriori called a council of 1,000 men at Te Awapātiki to debate their response. The younger men were keen to repel the invaders and argued that even though they had not fought for many centuries, they outnumbered the newcomers two to one and were a strong people. But the elders argued that Nunuku’s Law was a sacred covenant with their gods and could not be broken. The consequences for Moriori were devastating.

The annihilation of Moriori

Although the total number of Moriori first slaughtered was said to be around 300, hundreds more were enslaved and later died. Some were killed by their captors. Others, horrified by the desecration of their beliefs, died of ‘kongenge’ or despair. According to records made by elders, 1,561 Moriori died between 1835 and 1863, when they were released from slavery. Many succumbed to diseases introduced by Europeans, but large numbers died at the hands of Ngāti Mutunga and Ngāti Tama. In 1862 only 101 remained. When the last known full-blooded Moriori died in 1933, many thought this marked the extinction of a race.



From the early 19th century, sealing and whaling around the Chatham Islands brought Moriori into contact with people from other countries and cultures. This photograph illustrates the mixed communities that developed in the 19th century. The people are, from left, Pumipi Te Rangaranga (Moriori), Ellen (Māori), Rihania (Māori), George Kanaka (Hawaiian), Tarata (Moriori), Bill Tennant (American), Karete (Māori), Parawa Kanaka (Hawaiian), and Joe Flores (from the Azores).

Dealings with the government

From the 1850s Moriori elders petitioned New Zealand’s governor for recognition of their status as original inhabitants of the islands, and for restoration of the lands taken from them. However, it was not until 1863, 23 years after the Treaty of Waitangi was signed, that Moriori were officially released from slavery by mainland Māori, in a proclamation by the resident magistrate of the Chatham Islands.

In 1870 a Native Land Court was set up on Rēkohu to investigate competing claims by Moriori and Māori. By this time almost all Māori had returned to Taranaki. But the court ruled largely in favour of the absentee Māori, awarding 97.3% of the lands to Ngāti Mutunga by applying the legal rule that those in occupation in 1840 had greatest rights. No account was given to the long ancestral and peaceful occupation by Moriori. This judgement was the final blow for Moriori as a people and as a culture for the next 110 years.


The enduring Moriori

Despite the events of the previous century, Moriori resumed positions of prominence on Rēkohu (Chatham Island) in the 20th century. Tame Horomona Rehe (Tommy Solomon) was a successful businessman and farmer in the 1920s and early 1930s. Other descendants of Moriori, notably the Davis and Preece families, were influential in local government and community affairs from the 1940s. More recently descendants have been involved in claims to the Waitangi Tribunal and in Moriori organisations.

New beginnings

Moriori are engaged in a vigorous cultural revival which began with a New Zealand television documentary in 1980. In dispelling some long-held myths, it raised the consciousness of many Moriori descendants. Among the fallacies laid to rest were that the Moriori were a separate race, distinct from Polynesians, and that they had died out completely. It triggered a wave of activity that began in 1986 with the raising of a statue on Rēkohu of Tommy Solomon, the man once said to be the last Moriori.

Telling the story
Moriori: a people rediscovered (1989), an account by historian Michael King, was prompted by a request from Moriori for their story to be told. It won New Zealand’s premier book award in 1990 and was widely acclaimed. In 1990 a collection of fragile papers written by kā rapuna (the ancestors) came to light when their tchieki (guardian), Wilford Davis, contacted Michael King after reading the book. Further insights into Moriori culture were given in Barry Barclay’s dramatised documentary film The antiestéticathers of peace, which screened in 2000.

Political revival

Albatross antiestéticathers, once worn proudly in the hair and beard by Moriori as a symbol of peace, re-emerged as a political statement during the 1991 bicentennial celebrations of the Chatham’s arrival. They were worn by Moriori and their supporters, and presented to visiting dignitaries.

In 1994 hearings began for the Moriori claim to the Waitangi Tribunal. Moriori sought recognition of their continued identity as the rangata hunu (people of the land) of the Chatham Islands, along with compensation for cultural and material losses. The report, released in 2001, was a vindication of their stance.

After intense legal and political battles from 1988, Moriori finally won recognition to claim a share of their resources in the rich fishing grounds around Rēkohu and Rangihaute (Pitt Island). This was essential to re-establishing a viable economic base for Moriori. However, in 2004 the size of that share was still undecided.

Cultural renaissance

In 1997 construction began on the first Moriori marae to be built on Rēkohu in over 160 years. Seen from the air, its design resembles the wings of the great white hopo (albatross). This bird has great symbolic resonance for Moriori. The name of the marae, Te Kopinga, refers to the sheltered groves of kopi (karaka trees) where ancient Moriori held their meetings.

The Moriori language is Polynesian, closely related to early southern Māori dialect. In 2001 the tribe took the first steps towards reviving their language by compiling a database of ancient Moriori words. A newly coined Moriori greeting is used in all written communications – me rongo, meaning ‘with peace’.

After applications by Moriori in 2002, Taia, a property on the east coast of Rēkohu with extensive wetlands and cultural significance for the people, was purchased by the Crown as a reserve. It is now being jointly managed by Moriori and the Crown. Moriori are also working with the government to protect the remaining Moriori rākau hokoairo (tree carvings).

Moriori unity

By the end of 1991, Moriori political organisation had split into two groups. After years of difficulties, but also many legal and political accomplishments, the two groups finally achieved unity in 2001, forming the Hokotehi Moriori Trust. The trust aims to seek redress for past injustices, and to revive the language, customs, and traditions of the Moriori ancestors. It also aims to build a sustainable economic future for the Chathams, and to broadcast a message of tolerance and peace to the world.

Iwi (tribal) identification

In the New Zealand censuses since 1991, residents of Māori or Moriori descent were asked to indicate the tribe to which they were affiliated. The figures below show the number who indicated Moriori (including those who indicated more than one tribe), and the regions where they were found in the greatest numbers in 2013.

The only previous census asking Māori or Moriori to indicate tribal affiliation – but not of multiple tribes – was that of 1901.

1901 census: 35
1991 census: 105
2001 census: 585
2006 census: 945
2013 census: 738
Major regional locations

Canterbury: 216
Auckland: 81
Wellington: 78
Parece que se trata de una filiación étnica de quita y pon.

Dame paguitas y llámame moriori.
 

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No he negado que en los albores de la "civilizacion" europea se practicasen costumbres similares, pero dejamos de ser unos animales hace muchos milenios.
Pues no hace demasiados años por aquí se hacían algunas que otras barbaridades considerables, no hace falta remontarse a milenios, ni siquiera a siglos.
 

Freezer

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Siempre que se habla de las atrocidades de otros pueblos tiene que salir alguien dicienbdo que aqui también haciamos lo mismo. Pues no, los romanos conquistaban, esclavizaban combatientes enemigos pero luego integraban al pueblo conquistado en su imperio y este gozaba de los avances que Roma les ofrecía. Pero estos pueblos tan idealizados por la progedumbre practiban simplemente la guerra de exterminio, sin matices.